Springzaad

speelnatuur.wordpress.com

Samen buiten spelen 29 september 2010

Gearchiveerd onder: Bijeenkomsten — M. Wagenaar @ 17:32

Ook kinderen met een beperking willen buiten spelen.
Maar dan liefst samen met ‘gewone’ kinderen, en niet op een aparte plek. Dat was één van de opmerkingen die bij de bijeenkomst van het platform ‘Ruimte voor de Jeugd’ werd gemaakt.

Het platform Ruimte voor de Jeugd is een netwerk van organisaties en personen die ‘de bewegingsvrijheid van kinderen op straat willen bevorderen’. Binnen het platform is onder andere aandacht voor natuurlijke speelplaatsen. Tijdens de bijeenkomst van afgelopen vrijdag schoof ik aan, onder andere om de presentatie van Jootje Vaas over ‘geïntegreerd spelen’ mee te maken.

Jootje Vaas heeft een eigen bureau en ontwerpt o.a. speelruimte. Ze probeert hierin altijd rekening te houden met de wensen en mogelijkheden van kinderen met een beperking.

Het eerste dat Jootje Vaas ons vraagt is waarom we buiten spelen nu zo belangrijk vinden. Ik kom voor mezelf tot 3 kernwoorden: vrijheid, ontdekken en ontmoeten.

Vrijheid, ontdekken en ontmoeten
Buiten ben je lekker vrij: zowel om te beslissen wat je gaat doen, als de keuze waar je naar toe gaat. Of zoals iemand anders het verwoordde: ‘de buitenruimte is eindeloos’. Weer een ander: ‘Als je kinderen vraagt wat buiten spelen is, zeggen ze: buiten spelen is dat je roept “mam, ik ga buiten spelen” en dan de deur uitlopen, zonder al precies te weten waar je naar toe gaat of met wie je gaat spelen’.

Buiten spelen is ook dingen ontdekken: hoe ziet de wereld er uit om je huis? In het groot en in het klein. Maar ook: ontdekken wat je kunt, waar je eigen grenzen liggen en of je die durft te verleggen.

Als je buiten bent, ontmoet je ook andere kinderen. Je leert dat niet iedereen hetzelfde is. Je leert misschien ook kinderen kennen die je niet aardig vindt, of voor wie je zelfs op moet passen. De vrijheid die de buitenwereld geeft maakt de omgeving soms harder, wat voor kwetsbare kinderen een drempel kan zijn. Maar ook kom je, als het goed is, kinderen tegen die een beperking hebben. ‘Acceptatie’ was dan ook een belangrijke waarde van buiten spelen voor een andere deelneemster aan de discussie. Als je binnen speelt, heb je (zelf of je ouders) grote invloed op wat er gebeurt. Als je buiten speelt, overkomen dingen je ook onverwacht, toevalligheden die je niet zomaar onder controle hebt. Leuke en minder leuke dingen. Buiten spelen leert kinderen daar mee om te gaan.
Alle kinderen hebben een beperking
Voor kinderen die in een rolstoel zitten, of die blind of doof zijn of op een andere manier beperkt zijn in hun kunnen, zijn deze dingen net zo belangrijk als voor andere kinderen.

“Eigenlijk kun je stellen dat als kinderen geboren worden, ze allemaal beperkingen hebben”, aldus Jootje Vaas. “Ze kunnen nog niet lopen, niet praten, niet goed zien. De meeste kinderen leren die vaardigheden in de loop van de tijd, maar de één doet dat sneller dan de ander. Sommige kinderen leren nooit lopen, of nooit praten, of klimmen. Als je een speelplaats ontwerpt die tot doel heeft kinderen samen te laten spelen, ontwerp je die zó, dat er voor kinderen van allerlei ontwikkelniveaus uitdagingen te beleven zijn.”

Zintuigen
Iemand merkt op dat kinderen die bijvoorbeeld blind zijn, hun andere zintuigen juist extra goed ontwikkelen. Ook daar zou je in je ontwerp dus rekening mee kunnen houden: neem alle zintuigen mee! Bloemen voor het oog, kruiden voor de neus, een holle boomstam voor de oren…

Een mooie manier om er naar te kijken, een leerzame ochtend.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 54 andere volgers